Wiedza techniczna

Jak podłączyć radio samochodowe, stację multimedialną

Jak podłączyć radio samochodowe, stację multimedialną

W związku z tym, iż informacje na ten temat, które można znaleźć w internecie są często rozproszone i czasem mało czytelne to chciałbym dla Was to zebrać wszystko w jedną pełną całość tutaj.

Do konkretów:

GND – masa
ACC – Czerwony lub żółty, co producent to inaczej… do obu przychodzi +12V tylko jeden potrzebuje stałego do podtrzymania pamięci a drugi po stacyjce. Znajdzie taka kombinację aby radio działało tak jak chcesz, można podłączyć oba do stałego plusa i radio będzie działało cały czas.
BATT + / B+ – Czerwony lub żółty, co producent to inaczej… do obu przychodzi +12V tylko jeden potrzebuje stałego do podtrzymania pamięci a drugi po stacyjce. Znajdzie taka kombinację aby radio działało tak jak chcesz, można podłączyć oba do stałego plusa i radio będzie działało cały czas.
BACK / REVERSE – sterowanie włączenia kamery cofania – podanie do przewodu +12V spowoduje przełączenie radia w tryb wyświetlania obrazu z kamery cofania – podłączyć razem z kamerą poprzez przekaźnik otwierany plusem z światła cofania
KEY1 – sterowanie kierownicy – podłączenie w zależności od auta
PP – głośnik
PP + głośnik
PL – głośnik
PP + głośnik
ILL / LAMP CONTROL – podłączenie do przyciemniania podświetlenia które następuje po włączeniu świateł, najczęściej należy tam podać +12V pochodzący z podświetlenia deski. Możesz go poszukać w oryginalnej kostce do radia w samochodzie a jeśli nie ma to podpiąć się np do podświetlenia popielniczki jeśli masz
KEY2 – sterowanie kierownicy, podłączenie w zależności od auta
ANT – Niebieski – służy do podłączenia anteny elektrycznej lub wzmacniacza sygnału radia.
TL – głośnik
TL + głośnik
TP – głośnik
TP + głośnik
BREAK – odpowiada za możliwość oglądania filmów dopiero po zaciągnięciu hamulca ręcznego. Najczęściej podłączany do masy ale sprawdź w instrukcji.
AMP – sygnał sterowania wzmacniaczem, po włączeniu radia pojawi się tam +12v który uruchamia wzmacniacz
Real Camera IN – tam wpinamy kabel cinch z kamery cofania

Podłączenie kamery cofania:

Kabel zasilania kamery czarny – masa
Kabel zasilania kamery czerwony – +12V podawane z kabla z stałym prądem poprzez przekaźnik sterowany światłem cofania.
Kabel cinch żółty – kabel przesyła obraz z kamery do wyświetlacza.
Kabel sterujący włączaniem wyświetlacza w tryb wyświetlania obrazu z kamery (zazwyczaj jest to czerwony cieniutki przewód przy kabli cinch) – podłączyć bezpośrednio pod +12V z światła cofania lub z czerwonym kablem zasilającym kamerę przez przekaźnik.
Kabel sterujący z świateł cofania – należy odnaleźć przy lampie cofania +12V który załącza światło cofania po wbiciu wstecznego biegu
Kabel z stałym prądem +12V lub „po stacyjce” – do zasilania kamery poprzez przekaźnik sterowany z światła cofania

Prąd do kamery cofania należy podłączyć „po stacyjce” lub bezpośrednio z plusa akumulatora, w obu przypadkach poprzez przekaźnik. Na filmikach na YT widziałem, że autorzy zalecają podłączenie zasilania bezpośrednio pod światło cofania, natomiast może to skutkować niewłaściwym działaniem kamerki po uruchomieniu silnika i też na żadnym z tych filmów nie widziałem jak to działa na zapalonym silniku 🙂 Ktoś też zalecał, aby zasilanie kamery podłączyć bezpośrednio na stałe do +12V „po stacyjce” a tylko sterowanie włączenia wyświetlacza do świateł cofania ale jeśli mamy kamerę z oświetleniem to wtedy będzie ono świeciło cały czas po uruchomieniu auta. Z tego wszystkiego najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się zastosowanie przekaźnika.

U mnie jest to zrobione tak:

UWAGA sprawdź na schemacie przekaźnika który chcesz zastosować czy działa tak samo, jeśli nie to zastosowanie ma schemat przekaźnika który stosujesz.

Czyli reasumując: czarny kabel zasilania kamery do masy, czerwony kabel zasilania kamery do przekaźnika, kabel sterujący włączaniem obrazu z kamery cofania na monitorze (zazwyczaj jest już przy cinch) również możemy podłączyć z czerwonym kablem zasilania kamery.

Share this post